کد مطلب:1524 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

دستور نماز آیات


1516- نماز آیات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد , و دستور آن این است كه انسان بعد از نیت , تـكـبیر بگوید و یك حمد و یك سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد , دوباره یك حمد و یك سوره بخواند باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.



1517- در نـمـاز آیـات مـمـكـن است انسان بعد از نیت و تكبیر و خواندن حمد , آیه های یك سوره را پنج قـسـمـت كـند و یك آیه یا بیشتر از آن را بخواند , بلكه كمتر از یك آیه را نیز می تواند بخواند ولی باید بنابر احـتـیـاط جـمله تامه باشد و سپس به ركوع رود و سر بردارد و بدون این كه حمد بخواند , قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع رود و همین طور تا پیش از ركوع پنجم سوره را تمام نماید , مثلا در سوره فـلق اول بسم اللّه الرحمن الرحیم * قل اعوذ برب الفلق بگوید و به ركوع رود , بعد بایستد و بگوید : من شر ما خلق دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بایستد و بگوید : ومن شر غاسق اذا وقب باز به ركوع رود و بایستد و بـگـوید : ومن شر النفاثات فی العقد و برود به ركوع باز هم سر بردارد و بگوید : ومن شر حاسد اذا حسد و بـعد از آن به ركوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن , دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و بـعـد از سـجـده دوم تـشهد بخواند و نماز را سلام دهد , و نیز جایز است كه به كمتر از پنج قسمت تقسیم نماید لكن هر وقت سوره را تمام كرد لازم است حمد را قبل از ركوع بعدی بخواند.



1518- اگر در یك ركعت از نماز آیات , پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در ركعت دیگر یك حمد بخواند و سوره را پنج قسمت كند مانعی ندارد.



1519- چیزهایی كه در نمازهای یومیه واجب و مستحب است در نماز آیات هم واجب و مستحب می باشد , ولـی در نـمـاز آیـات در صـورتـی كه با جماعت باشد , می تواند رجاء به جای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند الصلوة و در غیر جماعت چیزی نیست .



1520- مـستحب است پیش از ركوع و بعد از آن تكبیر بگوید و بعد از ركوع پنجم و دهم قبل از تكبیر سمع اللّه لمن حمده نیز بگوید.



1521- مـستحب است پیش از ركوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط قنوت پیش از ركوع دهم بخواند كافی است .



1522- اگر در نماز آیات شك كند كه چند ركعت خوانده و فكرش به جایی نرسد نماز باطل است .



1523- اگر شك كند كه در ركوع آخر ركعت اول است یا در ركوع اول ركعت دوم و فكرش به جایی نرسد , نـمـاز بـاطـل اسـت , ولی اگر مثلا شك كند كه چهار ركوع كرده یا پنج ركوع , چنانچه شك او پیش از رسیدن به سجده بوده ركوعی را كه شك دارد به جا آورده یا نه , باید به جا آورد ولی اگر برای سجده خم شده باید به شك خود اعتنا نكند.



1524- هر یك از ركوع های نماز آیات ركن است كه اگر عمدا كم یا زیاد شود نماز باطل است , و هم چنین است اگر اشتباها كم شود و یا - بنابر احتیاط - اشتباها زیاد شود.